8 Uwagi dotyczące tworzenia zestawu do występów na żywo dla muzyków elektronicznych – profesjonalne pliki audio


Treść artykułu

Artyści muzyki elektronicznej pracujący w studiu często w pewnym momencie swojej kariery wykonują skok do występów na żywo, a ta zmiana wymaga zastanowienia się nad wymaganiami sprzętowymi i logistyką sytuacji na żywo. Może to dotyczyć laptopowych źródeł dźwięku, urządzeń iOS, modułów i sprzętu syntezatora, pedałów FX i mnóstwa kontrolerów MIDI. Mniejsze eksperymentalne sale i kluby to dobry wybór na początek, ale są pewne pułapki i przygotowania, które należy wziąć pod uwagę.

W tym artykule mam nadzieję wskazać kierunek tym, którzy chcą grać na żywo z elektroniką. Chociaż może to być oczywiste, pozwólcie mi wyjaśnić, że nie dotyczy to tradycyjnych klawiszowców lub gitarzystów, DJ-ów ani głośnych koncertów w dużych obiektach. Chodzi o to, co jest potrzebne do stworzenia wspaniałego show w intymnej przestrzeni, która zapewnia tylko domowy system nagłośnienia i, miejmy nadzieję, przyzwoity tłum. Aby odnieść sukces, musisz uwolnić się od wszelkich niepotrzebnych zmartwień, a kluczem do tego jest przygotowanie.

1. Interfejs audio i mikser

Jeśli planujesz używać komputera w swojej konfiguracji, potrzebujesz niezawodnego interfejsu, który ma wystarczającą liczbę wejść i wyjść, aby pomieścić Twój sprzęt. Podczas gdy interfejsy studyjne zwykle zawierają 8 lub więcej kanałów wejściowych z kilkoma wbudowanymi przedwzmacniaczami, mobilne zestawy niekoniecznie muszą być tak wyrafinowane. Tak naprawdę jest to funkcja liczby źródeł dźwięku, których planujesz użyć, oraz tego, czy wymagają one wejść liniowych, instrumentalnych czy mikrofonowych. Wiele mniejszych interfejsów, takich jak Focusrite Scarlett 2i2 używaj kombinacji wejść XLR / ćwierć cala, ale oczywiście tylko jedno może być używane w danym momencie i nie będziesz chciał przełączać się w środku koncertu.

Zawsze pomocne jest posiadanie małego lub średniego miksera z 4 do 12 wejściami. Umożliwi to podłączenie wielu źródeł dźwięku, a także sterowanie poziomami za pomocą dostępnych suwaków. Niektóre kompaktowe miksery używają gałek zamiast suwaków, co moim zdaniem nie jest optymalne. Pozycja suwaka od razu informuje coś o aktualnym poziomie, podczas gdy gałki wymagają drugiego spojrzenia. Miksery są przydatne do rozszerzania dostępnych wejść i kontrolowania poziomów wyjściowych stereo w domu. W ten sposób możesz kontrolować swój własny submix, jeśli używasz kilku źródeł dźwięków i / lub instrumentów. Niektóre nowoczesne miksery mogą mieć wbudowane efekty, ale jeśli korzystasz z DAW, takiego jak Ableton, te funkcje mogą być zbędne. Chociaż wyjście stereo z miksera lub interfejsu zwykle wystarcza, jeśli miejsce, w którym występuje, ma wielokanałowe układy głośników, szkoda byłoby nie skorzystać z możliwości uprzestrzennienia. Wymagałoby to posiadania dodatkowych dyskretnych wyjść z miksera i / lub interfejsu.

8 Uwagi dotyczące tworzenia zestawu do występów na żywo dla muzyków elektronicznych

Przenośność, odpowiednia liczba wejść / wyjść i suwaków to moje główne kryteria przy zakupie miksera. Nie powinieneś wydawać ogromnych pieniędzy, a na rynku używanym jest wiele, które powinny wystarczyć.

2. Instrumenty i źródła dźwięku

Reklama

W zależności od zestawu umiejętności i dostępnego wyposażenia liczba i rodzaje źródeł, z których korzystasz, będą się znacznie różnić. Widziałem wielu artystów występujących tylko z laptopem, małym interfejsem i kontrolerem mini-MIDI. Na przeciwległym biegunie (co wydaje mi się zawsze kończyć) możesz mieć wiele kontrolerów MIDI, mikser, interfejs, moduły Eurorack i półmodułowe pudełka, pedały gitarowe, kontrolery dęte, urządzenia iOS (tablety, telefony komórkowe) jako instrumenty tradycyjne, takie jak gitara czy bas. Złożoność konfiguracji będzie dyktować inne potrzeby, takie jak te wymienione powyżej, oraz wymagania logistyczne wymienione poniżej.

3. Syntezatory sprzętowe i modułowe

Świat Eurorack wciąż się rozwija i nie widać końca. Może to być droga królicza nora i uzależniająca przygoda. Ale z pewnością jest coś do powiedzenia na temat dotykowości fizycznych pokręteł i czułości dźwiękowej obwodów analogowych i hybrydowych. Urządzenia te błagają o dotyk i nagradzają użytkownika natychmiastowymi, a czasem nieoczekiwanymi wynikami. Są dobrze przystosowane do spontaniczności występów na żywo i mogą zwiększyć stopień ryzyka, który może ożywić zestaw.

Poniżej znajduje się zdjęcie jednego z moich zestawów do występów na żywo z ModularGrid – świetna witryna do konfiguracji platformy modułowej w oparciu o dostępną przestrzeń w szafie.

8 Uwagi dotyczące tworzenia zestawu do występów na żywo dla muzyków elektronicznych

Zobacz mój artykuł sprzed kilku lat o Euroracku i syntezatorze modułowym:„Co, dlaczego i jak synteza modułowa”

4. Kontrolery

Istnieje oszałamiająca liczba kontrolerów MIDI i wybór odpowiedniego może być zniechęcający. Świadomość potrzeb występu na żywo w porównaniu do studia jest kluczowa. Z pewnością nie potrzebujesz 88-klawiszowego ważonego kontrolera akcji do wyzwalania próbek perkusyjnych w Ableton. Rozmiar jest zawsze czynnikiem, jeśli chodzi o przenośność, nie tylko w przypadku grania koncertów w trasie, ale także lokalnych.

Istnieje wiele kontrolerów mini-MIDI opartych na USB, takich firm jak Novation, Korg i Akai, które mają bardzo małą powierzchnię i zapewniają pełną kontrolę, jakiej potrzebujesz. Innowacyjne projekty, takie jak Sensel Morph mają wymienne powierzchnie, które można łatwo zamieniać w zależności od potrzeb, zapewniając eleganckie rozwiązanie pod względem przestrzeni i funkcjonalności.

8 Uwagi dotyczące tworzenia zestawu do występów na żywo dla muzyków elektronicznych

Istnieje również kilka niekonwencjonalnych kontrolerów, które dobrze nadają się do występów na żywo, zarówno wizualnie, jak i dźwiękowo. Sprawdź mój artykuł „8 niezwykłych kontrolerów MIDI do produkcji muzycznej”.

Wybrane kontrolery będą zależeć od potrzeb Twojej konfiguracji, ale zazwyczaj będziesz chciał kontrolować co najmniej 8 kanałów (poziomy, panoramowanie, wysyłanie efektów), określone parametry efektów, takie jak częstotliwość odcięcia filtra dolnoprzepustowego, ogólna głośność i / lub ekspresja za pomocą pedału oraz wejście nut i wyzwalanie sampli za pomocą małej klawiatury lub urządzenia pad perkusyjny.

5. Produkcja na iOS

Artyści grający elektronikę od dawna docenili wartość i moc wielu dostępnych obecnie aplikacji audio na iOS. Jeśli nie odkryłeś tego świata, gorąco to polecam! Na początek spójrz na Kresy i Samplr – jeśli cię nie wciągną, nic nie zrobi.

Poniższe dwa artykuły zawierają dodatkowe pomysły i zasoby:

Piękno aplikacji na iOS polega na tym, że mogą łączyć niesamowite źródło dźwięku z unikalną, wrażliwą na dotyk powierzchnią w bardzo małym opakowaniu.

Wraz z odejściem Apple od układu Intel i przejściem na własny Chip silikonowy do końca 2020 roku może być możliwe uruchamianie wielu z tych aplikacji iOS na laptopie lub komputerze stacjonarnym, co otwiera zupełnie nowy świat. Należy wspomnieć, że deweloperzy iOS nie są z tego do końca zadowoleni, ponieważ może to skutkować połączeniem dwóch formalnie niezależnych strumieni dochodów. Czas pokaże.

6. Akcesoria i kable

Nie można przecenić wagi drobiazgów, takich jak akcesoria, a brak odpowiedniego przedmiotu, gdy jest potrzebny, może być przyczyną paniki. Zaleca się być przygotowanym na każdą potencjalność.

Poniżej znajduje się lista rzeczy, które warto mieć pod ręką:

  • Przedłużacz AC (20-50 stóp)
  • Listwy zasilające (+ dodatkowe)
  • Zasilany koncentrator USB
  • Zewnętrzny dysk twardy (najlepiej SSD)
  • Kable XLR (+ dodatkowe)
  • 1/4 kabli do instrumentów (+ extra)
  • Adaptery według potrzeb
  • Kable USB (+ dodatkowe)
  • Kable AC do urządzeń
  • Baterie (+ dodatkowe)
  • Mała latarka
  • LED Clip Light (zasilany przez USB)
  • Stojaki stołowe na laptopa i inny sprzęt
  • Taśma Gaffer
  • Kable krosowe do modułowego Rig i / lub pedałów FX
  • Słuchawki
  • Składany stół

W zależności od miejsca, wiele z tych przedmiotów może być dostarczonych do użytku. Ale nigdy nie zakładaj to, nawet jeśli powiedziano ci bezpośrednio. Noc koncertu to nie czas na kłótnie o co powinien być dostępnym. Po prostu weź własne rzeczy, kiedy tylko to możliwe, aw najlepszym przypadku nigdy nie opuści Twojej torby.

Posiadanie własnej taśmy gaffer jest jedną z rzeczy, które uważam za niezbędne. Zawsze zaklejałem cały sprzęt i kable, aby nie doszło do żadnych ewentualnych wpadek. Posiadanie dodatkowych kabli i baterii może uratować życie i prawie nie zajmuje miejsca. Od czasu do czasu psują się kable i wydaje się, że nigdy nie dzieje się to w zaciszu Twojego studia – więc zawsze miej dodatkowe. Ponadto, jeśli zdarzy ci się być na tym samym rachunku, co ktoś być może mniej przygotowany od ciebie, zawsze bądź łaskawy i dziel się. Dobra karma przechodzi długą drogę.

7. Wydajność bez komputera

Ostatnia myśl o wydajności bez komputera. Chociaż komputer może zapewnić niesamowite możliwości brzmieniowe i kontrolę, zawsze istnieje pewne ryzyko związane z awarią o średniej wydajności. Artyści grający w dużych salach z wyróżnionymi grupami używają zaawansowanych systemów redundancji, aby złagodzić te potencjalne katastrofy. Kiedy jeden system komputerowy ulegnie awarii, automatycznie włączy się inny system z identyczną konfiguracją. Możesz nie mieć tego rodzaju luksusu. Znam niektórych artystów, którzy mają słaby i brudny plan tworzenia kopii zapasowych, który obejmuje nagraną taśmę lub płytę CD gotową do aktywacji do bezpośredniego odtwarzania przez dedykowany kanał miksera, podczas gdy komputer się restartuje. Nic tak nie krzyczy nowicjusza niż nagła cisza, po której rozlega się dzwonek startowy Apple. Ćwiczeniem jest ponowne uruchamianie i ponowne testowanie konfiguracji tak blisko mojego czasu działania, jak to tylko możliwe. Podczas próby dźwięku wszystko może działać świetnie, ale może to nastąpić na wiele godzin przed wyjazdem i wszystko może się zdarzyć w międzyczasie.

Zauważyłem trend w kierunku wydajności elektronicznej bez komputera. To nie tylko łagodzi problem z awariami, ale może być bardziej zabawne dla tłumu niż obserwowanie wykonawcy wpatrującego się w ekran komputera. Kontrolery takie jak Push zapewniają również rozwiązanie tego problemu, ponieważ mogą kontrolować wszystko w Ableton bez konieczności patrzenia na ekran. Jest zarówno urządzeniem wykonawczym, jak i kontrolerem. Ale jeśli nie używasz Abletona, jego funkcjonalność jest znacznie ograniczona.

8. Przypadki podróżne

Jeśli planujesz wycieczkę, jedną z najważniejszych inwestycji, jakie możesz poczynić, są solidne walizki podróżne z certyfikatem ATA, dzięki czemu Twój sprzęt dotrze bezpiecznie. Mam osobiste doświadczenie z gorszymi przypadkami, które nie wykonują pracy. Moja rada: wydaj pieniądze z góry i oszczędzaj sobie wiele żalu. Nawet jeśli nie planujesz od razu wyruszyć w trasę, odpowiednia ochrona sprzętu, nawet w przypadku transportu lokalnego, nie zaszkodzi.

Wnioski

Twój osobisty zestaw do występów na żywo musi uwzględniać zestaw umiejętności twórczych, instrumenty i źródła dźwięku oraz technikę performatywną. Celem nie jest odtworzenie domowego studia, ale pozostanie szczupłym i wrednym. Kreatywną elastyczność można i należy zrównoważyć z przenośnością. Niezależnie od tego, czy planujesz występować jako artysta solowy, czy ze współpracownikiem, mam nadzieję, że ten artykuł wyjaśnił kilka podstawowych kwestii, które zasługują na rozważenie.


Sprawdź mój drugi artykuły, recenzje, wywiady i moje serie samouczków wideo, Powiat 101 dostępne wyłącznie w The Pro Audio Files.

Obserwuj mnie na Twitterze: @PMantione
Instagram: philipmantione

Philip Mantione

Philip Mantione

Philip Mantione to kompozytor, syntezator, gitarzysta, pedagog i artysta dźwiękowy działający na scenie muzyki eksperymentalnej w Los Angeles. Jego muzyka była prezentowana na festiwalach, w muzeach i galeriach na całym świecie. Jego obecny projekt to TriAngular Bent, trio elektroakustyczne z udziałem Don Prestona (założyciela Mothers of Invention Franka Zappy) i wirtuoza gięcia obwodów, Jeffa Boyntona. Szczegóły na philipmantione.com

3 DARMOWE Max dla urządzeń na żywo

Pobierz trzy bezpłatne gry Max for Live Devices od Phila Mantione.





Source link

Advertisment

Więcej

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Proszę wpisać swój komentarz!
Proszę podać swoje imię tutaj

Advertisment

Podobne

Advertisment

Najnowsze

Pierwsza wieloosobowa beta gry Halo Infinite rozpoczyna się 29 lipca

Pierwszy Aureola nieskończona Techniczny podgląd multiplayera rozpocznie się jutro, 29 lipca. Beta potrwa do niedzieli 1 sierpnia, oferując krótką szansę...

Facebook wstrzymuje sprzedaż Oculus Quest 2 przez podrażnienie skóry

Facebook ogłosił niedawno, że wstrzymał globalną sprzedaż Oculus Quest 2, podczas gdy pracują nad dodaniem silikonowej osłony uzupełniającej oryginalną piankową podkładkę do twarzy....

Firma Dell nie może wysłać wybranych systemów Alienware Aurora R10/R12 do kilku stanów USA ze względu na nowe przepisy dotyczące zasilania

Firma Dell przestała sprzedawać swoje systemy Alienware Aurora R10/R12 klientom w sześciu stanach USA, ponieważ nie są one w stanie spełnić wymagań kalifornijskiego...
Advertisment

Chcesz być na bieżąco z najnowszymi wiadomościami?

Bardzo chcielibyśmy usłyszeć od Ciebie! Podaj swoje dane, a pozostaniemy w kontakcie. To takie proste!